Tie - Valokuvanäyttely pian valmistuvasta ykköstiestä ja sen rakentajista

Emme voi elää ilman teitä

Ihmisten välisen fyysisen vuorovaikutuksen kannalta ei ole moniakaan asioita, jotka voivat kilpailla merkityksessä tien kanssa. Tienrakennus on aina ollut yksi vaativimmista hankkeistamme – kuuluen samaan raskaaseen sarjaan pyramidien ja Kiinan muurin kaltaisten jättiprojektien kanssa. Nykyiset tiehankkeet ovat paisuneet yhä valtavammiksi ja kalliimmiksi, koska tieltä edellytetään ajettavuuden lisäksi myös entistä parempaa turvallisuutta ja kestävyyttä sekä ekologisten arvojen huomioon ottamista.

Yli 50 vuoden hanke: Turku–Helsinki-moottoritie

Edellä sanottujen tarpeiden täyttymistä edustaa Helsinki–Turku-moottoritie E18, uusi Ykköstie. Tämän kustannuksiltaan miljardiluokkaan nousevan tien ensimmäinen osuus avattiin liikenteelle jo 1960-luvulla, mutta kesti vuosikymmeniä ennen kuin voitiin ajaa moottoritietä Turusta Muurlaan vuonna 2003 ja Helsingistä Lohjalle 2005, ja vieläkin oli yli 50 km osuus Muurlasta Lohjalle kaksikaistaista tietä.

Vuonna 2005 valittiin moottoritien viimeisen ja rakentamisen kannalta haastavimman osuuden toteuttajaksi ja ylläpitäjäksi Tieyhtiö Ykköstie Oy. Pääosin yksityisellä rahoituksella toteutettu hanke mahdollisti tien valmistumisen ennätysajassa noin kaksi vuotta nopeammin kuin mitä tavanomaisella hankintamenettelyllä olisi ollut mahdollista. Muurla–Lahnajärvi-osuus avattiin 19.11.2008 ja Lohja–Lahnajärvi 28.1.2009. Yli 50 vuoden takainen unelma maamme vanhan ja uuden pääkaupungin yhdistämisestä toisiinsa moottoritiellä on vihdoinkin totta!

Miesenergialla läpi harmaan kiven

Harva meistä tulee edes ajatelleeksi, mitä kaikkea on täytynyt tehdä, ennen kuin autot pääsevät kiitämään kuumalla asfaltilla. Niinpä Ykköstien rakentamisen ja sen tekijöiden tarina jää helposti unohduksiin. Sen haluamme nyt kertoa valokuvin.

Vaikka tienteon fyysinen raskaus on suuresti helpottunut, on se yhä pitkälti ”rankkojen miesten” alaa, varsinkin tien rakentamisen alku- ja keskivaiheet, joissa työt ovat karkeimmillaan: Ensin ilmestyvät paikalle mittamiehet, sitten suoritetaan metsien raivaus, ja tehdään työn aikaiset maantiet, jonka jälkeen porataan panosreijät syvälle kallioon. Panostajat räjäyttävät kalliot lohkareiksi. Ylisuuret lohkareet rikotetaan kaivinkoneiden iskuvasaroilla. Lohkareet siirretään murskaimiin tai kuormataan dumppereihin tien raaka-aineeksi. Puskutraktorit tasoittavat lohkareet ja murskeen tasaiseksi tien pohjaksi. Tienrakennus kulminoituu siihen, kun asfalttimiehet saapuvat lopulta koneineen paikalle, mutta tämänkin jälkeen jää vielä paljon työtä tehtäväksi.

Valokuvanäyttelymme on kunnianosoitus miesenergialle. Kerromme kuvakertomuksen lannistumattomista ja päättäväisistä tienrakennuksen ammattilaisista, jotka sateessa ja tuulessa, helteessä ja pakkasessa puskevat itsensä sananmukaisesti ”läpi harmaan kiven”. Emme unohda myöskään telematiikan, automatiikan ja tunnelien turvajärjestelmien testaajia, emmekä tietokoneidensa ääressä itsensä puuduksiin asti istuneita ohjelmoijia, joiden äly, tarkkuus ja kärsivällisyys tulivat koetelluksi varsinkin tien valmistumisen loppuvaiheissa.

Toivotamme sinut tervetulleeksi seuraamaan valokuviemme kautta uuden ykköstien valmistumista!

Ideasta näyttelyn toteutukseen

Alkuperäinen idea ottaa kuvia tiemiehistä on peräisin Kasvihuoneilmiön omistajalta Elisa Paloselta. Pictrex otti haasteen vastaan, ja niin syntyi Tie-valokuvanäyttely, joka avattiin Kasvihuoneilmiössä 26.7.2008.

Näyttely on Pictrexin itsenäisesti toteuttama dokumentaarinen taidevalokuvausprojekti. Pääosa kuvauksista suoritettiin kesä–heinäkuussa 2008. Täydennyskuvauksia tehtiin syksyn 2008 ja talven 2009 mittaan työvaiheiden ja tapahtumien edetessä.

Tekniset tiedot

Näyttelyn laajuus on 100 valokuvaa. Kuvakertomuksessa suurten pääkuvien koko on noin 75 cm * 50 cm, joita täydentävät pienemmät 40 cm * 28 cm kokoiset valokuvat.

Kuvauksissa on käytetty digitaalisia järjestelmäkamerarunkoja Nikon D2X, Fuji Finepix S5Pro, sekä filmirunkoina Nikon F5 ja Mamiya 645 AF kameroita erillisine objektiiveineen (12 mm—400 mm). Mustavalkofilmit (Kodak TRI-X ja T-MAX) on kehitetty itse ja värifilmit (Kodak Portra160) Color-Kolmio Oy:n kuvanvalmistamossa Kaarinassa, jossa myös kaikki näyttelyn kuvat on valmistettu. Filmit on skannattu Epson Perfection V750 PRO skannerilla. Lopullinen kuvankäsittely on tehty Adobe Photoshopilla ja Apple Mac Prolla.

Näyttelyn esillepano

Näyttely on esillä kokonaisuudessaan sisustusliike ja kahvila-ravintola Kasvihuoneilmiössä, jossa kuvamme ovat myös myynnissä. Näyttely on näillä näkymin esillä ainakin vuoden 2009 lopulle asti. Galleriaan on vapaa pääsy, ja se on avoinna joka päivä klo 10–18.

Kasvihuoneilmiö sijaitsee Turku–Helsinki välillä vanhalla Ykköstiellä 1 km etäisyydellä uudelta moottoritieltä liittymästä nro 20 Nummelle päin.

Alkuperäisestä lyhennetty Tie-juhlanäyttely oli esillä uuden Muurla–Lohja-moottoritieosuuden vihkiäistilaisuudessa Teboil Kivihovissa 16.3.2009, jonka jälkeen sen on tarkoitus kiertää muissakin näyttelypaikoissa. Mikäli haluat esittää näyttelyämme omissa tiloissasi, ota yhteyttä Pictrexiin!

Näyttelystä on tarkoitus julkaista myös valokuvakirja sekä multimediaesitys.

Kiitokset

Kiitämme Tieyhtiö Ykköstie Oy:tä (Timo Sokka, pääoppaamme ja kuvausjärjestelijä; Sanna Kuhmonen; Leena Heikkinen; Unto Pakarinen sekä toimitusjohtaja Tom Schmidt), Työyhteenliittymä E18:ta (projektipäällikkö Esko Mulari), Tiehallintoa (projektivastaava Juha Sillanpää sekä Magnus Nygård) sekä jokaista kuvattuna ollutta tämän valokuvanäyttelyn mahdollistamisesta.

Erityiskiitokset pikaisesta räjäytyskuvauksen järjestämisestä haluamme esittää Louhintaliike Vairine Oy:lle (urakoitsija Tauno Kuusisto), jota ilman tuskin olisimme saaneet näyttelyn avajaisiin omasta mielestämme sen tärkeimpiä kuvia.

Historiaosuuden kuvista kiitämme historioitsija Turkka Myllykylää ja Barabra Oy:n Sami Kuusistoa, jotka ovat avustaneet niiden hankinnassa (tiemuseo Mobilia, ym.).